مشاوره ماليات بر ارزش افزوده
مشاوره ماليات بر ارزش افزوده
نام ماليات بر ارزش افزوده به گوش اغلبمان خورده، ولي به طور دقيقي نمي دانيم در اين ماليات نام آشنا موضوع از چه قرار است و نسبت به مشمولين اين ماليات، مواعد پرداخت، شيوه پرداخت و نرخ آن آشنايي نداريم. در مشاوره هاي ارزش افزوده دقيقا از همين ابهامات گره گشايي مي شود، ضمن اينکه نکات کليدي در ارتباط با اين ماليات بيان مي گردد و اطلاعات مفيدي در اختيارتان قرار مي گيرد، در آخر بايد اضافه کنم قوانين و مقررات حقوقي و مالياتي دائما در حال تغيير و بهروزشدن هستند و در مشاوره هاي مالياتي شما اطلاعاتي را دريافت مي نمائيد که به صورت لحظه اي رصد گرديده اند.
ماليات بر ارزش افزوده چيست؟
ماليات بر ارزش افزوده مبلغي است که فروشندگان کالا يا خدمات از خريداران خود دريافت مي کنند و زمانيکه خود در مقام خريدار باشند آن را پرداخت مي نمايند، در حقيقت اين گونه از ماليات هزينه مالياتي را از گردن توليدکننده برداشته و ميان زنجيره توليد، توزيع و در نهايت مصرف تقسيم مينمايد، اين شيوه دريافت ماليات، غير مستقيم و چند مرحله اي بوده و شيوه محاسبه و دريافت آن براساس ارزش مبادله اي است که در هر مرحله از زنجيره توليد- توزيع- مصرف تعيين مي گردد .
اين ماليات همانند زنجيره اي است و در هر مرحله اي از خريد و فروش کالاهايي که ارزش افزوده به آن تعلق مي گيرد، شاهد اضافه گرديدن آن به بهاي کالا و خدمات افزوده شده هستيم که اين بها توسط خريدار آن کالا پرداخت مي گردد، البته دريافت کننده اين ماليات مکلف است آن را به سازمان مالياتي کشور پرداخت نمايد .
ماليات بر ارزشافزوده در نهايت توسط مصرفکننده نهايي پرداخت ميشود و اين هزينه براي مشاغل نيست. در واقع اين ماليات به عنوان درصدي از قيمت شارژ ميشود، به اين معني که بار مالياتي واقعي در هر مرحله از زنجيره توليد و توزيع قابلمشاهده است.
معرفي مدير فني گروه مشاوره ماليات برارزش افزوده
جناب آقاي افشين فتحي
سوابق کاري مهم:
- رئيس حسابداري گروه فن آوا – شرکت فن آوا کارت
- معاون مالي، اداري و برنامه ريزي اقتصادي شرکت تجارت الکترونيک بانک دي
- معاون مالي، اداري و برنامه ريزي اقتصادي بهروي تهران بزرگترين شرکت مهندسي ريلي کشور
گواهينامه ها و افتخارات:
- عضو انجمن مهندسي مالي ايران و خاورميانه
- عضو انجمن حسابداري مديريت
- تجزيه و تحليل صورتهاي مالي مطابق با استانداردهاي روز
- ايزو – IMQ
- مسلط به قوانين ماليات و ماليات بر ارزش افزوده و تحليل مفاهيم
- کدينگ سيستم هاي حسابداري و قيمت تمام شده
- لايحه نويسي و …
مشاور ماليات بر ارزش افزوده کيست؟
مشاور ماليات بر ارزش افزوده همان مشاور مالياتي است که ازميان وکلاي مالياتي گزينش مي شود، اين مشاوران علاوه بر تحصيل و کسب تخصص در شاخه هاي مالي به قدري در حوزه هاي حسابداري و حسابرسي آبديده شده اند که اشرافي کامل نسبت به حقوق و قوانين مالياتي دارند، البته نبايد از تجربه اداره پرونده هاي مالياتي اين مشاوران در مراجع قضايي غافل شد، تمامي اين تجارب به انضمام اشراف کامل به قوانين، بخشنامهها و آييننامهها، مشاوران مالياتي را قادر مي سازد که سازمان ها را در پرداخت ماليات کمتر ياري رسانند، در صورت دريافت راهنمايي هاي اين مشاوران از جريمه مالياتي خبري نخواهد بود، کما اينکه با سنجش راه هاي ضرر احتمالي قادرند از بروز هرگونه ضرر در مجموعه شما ممانعت به عمل آورند.
ارزش افزوده چيست؟
به زبان ساده ارزش افزوده به ارزشي اطلاق مي گردد که در هر مرحله به کالا و خدمات افزوده مي شود. اين ارزش، هر يک از مراحل مربوط به زنجيره توليد تا مصرف را شامل مي شود و در هر يک از اين مراحل هم به دليل کاري که روي آن کالا صورت مي پذيرد ارزش افزوده پيدا ميکند به عنوان مثال فرآيند توليد سازه هاي چوبي را در نظر بگيريد اين سازه ها از مراحل اوليه توليد که همان چوب خام است تا زماني که به سازه اي قابل استفاده تبديل گردد، در هر مرحله از برش تا منبت کاري و رنگکاري ارزش افزوده پيدا مي کند و در تمام اين مراحل خريدار آن را مي پردازد، با اين اوصاف ارزش افزوده مربوط به کالاها يا خدماتي است که سير تکاملي چند مرحله اي را از توليد تا مصرف طي مي کنند تا به دست مصرف کننده نهايي خود برسند.
وکيل مالياتي کيست؟
وکيل مالياتي همان مشاور مالياتي است ولي اطلاق نام وکيل به اين معني نيست که از لحاظ حقوقي داراي درجه وکالت است، در حقيقت اين مشاوران در اداره و رسيدگي به پرونده هاي مالياتي موسسات وکالت دارند تا به نيابت از مديران مجموعه از منافع آنها و اظهار نامه هاي مالياتيشان دفاع نمايند، اين وکالت نامه به سبب تسلط آنها به قوانين، مقررات، بخشنامهها و آييننامههاي مالياتي صادر مي شود، اشراف بر استاندارهاي مالياتي اين وکلا را قادر به دفاع از اظهار نامه هاي مالياتي و خلاصي موسسات از جريمه ها و هزينه هاي مضاعف مالياتي مي نمايد.
دوره مالياتي در ارزش افزوده چيست؟
طبق ماده ?? قانون ماليات بر ارزش افزوده، هر سال شمسي به چهار دوره سه ماهه تقسيم مي گردد که تقريبا معادل روزهاي يک فصل است، اين دوره هاي مالياتي را در زير برايتان گرد آورده ايم:
- دوره نخست : فصل بهار به مدت ?? روز
- دوره دوم: فصل تابستان به مدت ?? روز
- دوره سوم: فصل پاييز به مدت ?? روز
- دوره چهارم: فصل زمستان به مدت ?? روز در سال هاي عادي و ?? روز در سال هاي کبيسه
مودياني که مکلف به پرداخت ماليات بر ارزش افزوده هستند بايد ظرف مدت ?? روز از اتمام هر دوره مالياتي، اظهار نامه مالياتي خود را از طريق سايت ارزش افزوده به نشاني www.evat.ir و مطابق روش اعلام شده توسط سازمان امور مالياتي ارسال نموده و نسبت به پرداخت ماليات تعيين شده اقدام نمايند، البته فراموش نکنيد که لازمه ارسال اظهار نامه ارزش افزوده ثبت نام در سيستم ماليات بر ارزش افزوده و دريافت رمز ورود و نام کابري جهت ورود به سايت است.
مزاياي مشاوره مالياتي
?- شرکت ها بايد بدانند واحد تجاريشان مشمول چه مالياتي مي گردد؟
?- رسيدگي مالياتي به چه صورت است ؟
?- به چه صورت مي توانند از جرائم و ماليات هاي سنگين خبر دار شوند ؟
?- به چه نحوي دفاتر و سيستم خود را کدينگ کنند که در زمان گزارش گيري دچار مشگل نگردند؟
?- کمک به مديران عالي شرکت ها در تصميم گيري هاي مهم و اساسي
?- اطلاع از قوانين و بخشنامه هاي به روز
?- لايحه نويسي حرفه اي و دفاع از حقوق شرکت و جلوگيري از ضرردهي شرکت
?- انجام و مشاوره و ارشاد به موقع موارد قانوني شرکت در موعد مورد نظر
مشاوره مالياتي چه نتايجي در بر دارد ؟
?- بستن قراردادها، اسناد و صورت هاي مالي شما به بهترين شکل ممکن
مديران بايد ماليات خود را در مدت زمان مشخصي پرداخت نمايند در حالي که در اين زمينه علم و اطلاعي هم ندارند يا با کمبود اطلاعات خود متحمل اشتباهات جبران ناپذير مي شوند و بخش عمده درآمد و گاها سرمايه شان را به دولت پرداخت مي کنند، در مشاوره مالياتي خبري از اين فرصت سوزي ها و خسارت هاي مالي نيست، اسناد به بهترين شکل تنظيم و در نهايت مالياتي منصفانه پرداخت خواهيد کرد.
?- خالي شدن ذهن مديران ارشد و هيات مديره از مشغله هاي مالي به عنوان مهم ترين دغدغه اصلي آنها
به عنوان مدير هر روزه با چند چالش مواجه هستيد؟ اداره و سرپا نگه داشتن يک مجموعه و پرداخت حقوق هر کارمند در شرايط فعلي اقتصادي، خود چالشي است که هر ماه براي يک مدير تکرار مي شود و ديگر مجالي براي مواجهه با چالش هاي وسيع تري چون ماليات و بيمه باقي نمي گذارد به همين جهت حضور يک مشاور سهم عمده اي در کاهش اين قبيل نگراني ها دارد.
چگونه هزينه هاي مالياتي خود را کاهش دهيم؟
کاهش هزينه هاي مالياتي از دغدغه هاي اصلي هر بنگاهداريست، زيرا اين هزينه ها گاها به قدري سنگين مي شود که بسياري از عهده پرداخت آن بر نمي آيند، به گونه اي که در دسته هزينه هاي وحشت آور براي صاحبين مشاغل به شمار مي رود، اما در صورت استمداد از راهنمايي مشاوران مالياتي به دو روش مي توان اين هزينه هاي ناشي از ماليات را کاهش داد، اين دو شيوه از قرار پشتيباني مالياتي و دادرسي مالياتي است که به توضيح هر يک از اين دو مفهوم به صورت اجمالي خواهيم پرداخت:
گام اول پشتيباني مالياتي: آنچه در درجه اول در پشتيباني مالياتي انجام مي شود، ارائه مشاوره به مديران موسسه و آشنا ساختن آنها با پيچيدگي هاي خاص قوانين مالياتي است. در حقيقت در اين بخش از کار، مشاور مالياتي يا کارکنان بخش مالي موسسه به تنظيم صورت هاي مالي مربوطه به شفاف ترين و دقيق ترين شکل ممکن مي پردازند تا در نهايت به پرداخت حداقلي ماليات بيانجامد، البته نظارت بر قراردادهاي منعقد شده، بررسي چگونگي پرداختي ها و دريافتي هاي موسسه و معرفي راه هاي معافيت مالياتي از ديگر فعاليت هايي است که توسط اين مشاوران در بخش پشتيباني صورت مي پذيرد.
گام بعدي دادرسي مالياتي: از مرحله پشتيباني مالياتي که عبور کنيم ديگر اظهار نامه مالياتي ارسال شده و نوبت به بررسي نامه اعمال مالياتي موسسه مي رسد، در اين مرحله پرونده مالياتي شرکت در اداره ماليات، هيات هاي حل اختلاف و مراجع قانوني رسيدگي به پرونده هاي مالياتي مفتوح بوده و در حال رسيدگي قرار دارد، بنگاه داران هر ساله در مواعد معيني اقدام به تکميل و ارسال فرم اظهار نامه خود مي نمايند و مميزين مالياتي هم که در اين مرحله ورود يافته اند، پس از بررسي پرونده ها و موارد مطروح در آن، در برخي موارد اظهار نامه موسسات را رد و خود راسا مالياتي را مشخص مي نمايند. در اين مرحله که اصطلاحا آن را علي الراس شدن مي نامند، حضور فردي آگاه به عنوان مشاور ضرورت مي يابد تا با راهنمايي هاي خود شما را از پرداخت ماليات مضاعف خلاصي داده و از حقوق شما نزد مراجع مالياتي دفاع نمايد .
در حقيقت اين مشاوران و وکلا با بهره از تخصص، تجربه و تسلط خود نسبت به قوانين، ماليات صادره از سوي مميز مالياتي را برگردانده و مانع پرداخت ماليات مضاعف مي گردند .
تاريخ هاي مهم ماليات بر ارزش افزوده
مواعد قانوني و مهم پرداخت ماليات بر ارزش افزوده به شرح زير است:
الف- موعد عرضه کالا:
حسب مورد هر يک از تاريخ هاي صورتحساب، تاريخ تحويل کالا يا تاريخ تحقق معامله کالا که مقدم باشد.
حسب مورد هر يک از تاريخ هاي ثبت دارائي در دفاتر يا تاريخ شروع استفاده يا تاريخ برداشت که مقدم باشد .
در مورد معاملات موضوع ماده (?) قانون ماليات بر ارزش افزوده ، تاريخ معاوضه .
ب- موعد ارائه خدمات:
حسب مورد هر يک از تاريخ هاي صورتحساب يا تاريخ ارائه خدمت که مقدم باشد .
در خصوص معاملات موضوع ماده (?) قانون ماليات بر ارزش افزوده ، تاريخ معاوضه.
ج- موعد صادرات و واردات:
در خصوص صادرات، هنگام صدور (از حيث استرداد) و در مورد واردات تاريخ ترخيص کالا از گمرک و در خصوص خدمت، تاريخ پرداخت مابه ازاء.
تبصره- در صورت استفاده از ماشين هاي صندوق، تاريخ تعلق ماليات، تاريخ ثبت معامله در ماشين ملاک است.
هزينه مشاوره تلفني ماليات بر ارزش افزوده
هزينه هر دقيقه مشاوره تلفني ماليات بر ارزش افزوده ???? تومان است، آنچه در مقايسه هزينه مشاوره هاي حضوري و تلفني به سهولت مي توان دريافت اين است که از پرداخت هزينه هاي سرسام آور حضور نزد وکلاي مالياتي خبري نيست، کما اينکه هزينه فرصت و صرفه جويي در زمان، وقت و انرژي را هم مي توان به عنوان مزيت به اين نوع مشاوره هاي تلفني افزود . پس هر زمان، هر جا و در هر شرايطي ميتوانيد روي کمک مشاوران تلفني آرموو حساب کنيد .
تاريخ هاي ضروري مالياتي
اظهارنامه ارزش افزوده: آخرين مهلت ارسال فصل زمستان ??، تا ?? ارديبهشت ?? خواهد بود.
اظهارنامه عملکرد: مهلت ارسال تا ?? خرداد هر سال و اشخاص حقوقي تا ? ماه بعد از سال مالي مي باشد.
اظهار نامه مستغلات: آخرين مهلت ارسال ، تا ?? خرداد ماه خواهد بود.
خلاصه ليست حقوق: آخرين مهلت ارسال خلاصه ليست حقوق ارديبهشت تا پايان خرداد ?? خواهد بود.
پلمپ دفاتر قانوني: آخرين مهلت ارسال پلمپ دفاتر قانوني کل و روزنامه سال ??، تا پايان سال ?? مي باشد.
ماموريت آرموو در مشاوره ماليات بر ارزش افزوده
اولين ماموريت ما در اين بخش از آرموو آشنايي مشاوره گيرندگان با مفهوم دقيق ماليات بر ارزش افزوده است، بالطبع هر فرد به فراخور برخوردي که با اين مفهوم مالياتي داشته نياز به مدد يک مشاور حاذق دارد، اما ارائه توضيحات با زباني ساده و قابل فهم همواره دغدغه بسياري از جمله خود ما بوده است، به همين سبب به شما قول مي دهيم درمشاوره هاي آرموو خبري از اصطلاحات غير قابل درک نيست، بلکه مشاوران ما هر مفهومي را به ساده ترين شکل ممکن به شما ارائه مي دهند و در صورتي که نياز به دانستن اطلاعاتي جامع تر و کامل تر در خصوص مقوله مورد پرسشتان داريد تمامي اين ابهامات را مرتفع نمايند .
جهت اطلاع از اصطلاحات تخصصي در حوزههاي مالي و مالياتي و رسيدن به پاسخ سئوالاتتان به بياني ساده و همه فهم مي توانيد از راه هاي زير با مشاوران آرموو ارتباط برقرار نمائيد: