Google Lighthouse چيست؟
Google Lighthouse چيست؟
گوگل مي گويد وب سايت خود را بهينه کنيد تا همه کاربران بتوانند به راحتي از مطالب ، خدمات يا محصول شما استفاده کنند. ساده به نظر مي رسد؟ اين مقاله از seoedu را به هيچ عنوان از دست ندهيد.
ده ها اصلاح در اين نکته ساده وجود دارد که اگر به موفقيت وب سايت خود فکر مي کنيد نبايد آنها را ناديده بگيريد. راهنماي شما براي اين دريا تاريک ، Google Lighthouse است.
اين مقاله راهنماي کاملي براي آزمايش وب سايت با استفاده از Google Lighthouse است. بنابراين اگر مدير وب هستيد ، اکنون آن را باز کنيد و مرحله به مرحله بررسي خواهيم کرد. البته اين ابزار مي تواند هر وب سايتي را کاوش کند ، بنابراين مي توانيد وب سايتي را نيز به دلخواه خود باز کنيد و سعي کنيد آن را ياد بگيريد.
توصيه هاي مربوط به فرح به قدري مفصل است که ممکن است از اهميت آنها تعجب کنيد. اين نکات از نظر تجربه يا رابط کاربري (UX / UI) ، سئو ، عملکرد ، امنيت ، کارايي و کاهش هزينه هاي نگهداري سايت براي به روزرساني و بهينه سازي سايت بسيار مفيد است. البته گرفتن 100 امتياز از Lighthouse کار آساني نيست اما غيرممکن نيست.
هميشه بايد مراقب مطالب خود باشيد، ما در seoedu به شما تمامي مباحث سئو را به صورت کاملا حرفه اي و تخصصي به صورت رايگان آموزش مي دهيم.
بيشتر گزارش هاي Lighthouse تخصصي و مربوط به کار طراحان سايت و مديران سرور است. برخي از اين هشدارها و گزارشات شامل کارهاي ساده اي است که هر کاربري مي تواند با چند کليک يا کمي تحقيق آنها را حل کند. حتي اگر يک متخصص طراحي وب نيستيد ، ما شما را تشويق مي کنيم که يک بار اين گزارش را مرور کنيد تا بتوانيد از Google Lighthouse براي ارزيابي کيفيت سايت خود استفاده کنيد.
ابتدا بياييد نگاهي کوتاه و مفيد به Google Lighthouse بيندازيم و سپس هر قسمت از آزمون و گزارش آن را باز و توضيح دهيم.
Google Lighthouse چيست؟
تصور کنيد که به يک رستوران مي رويد و غذا سفارش مي دهيد. اما آوردن غذا روي ميز بيش از آنچه انتظار داشتيد طول مي کشد. وقتي غذا را مي آورند ، سالاد کنار آن نيست و نمکي روي ميز نيست. از آنها مي خواهيد آب نمک را پر کنند و 10 دقيقه طول مي کشد.
غذا خوشمزه بود اما همين طول ها و ايرادات از لذت غذا مي کاهد و شما را کمي عصباني مي کند.
اين رستوران در روزهاي آينده چقدر انتخاب شما خواهد بود؟ آيا آماده هستيد رئيس يا بهترين دوست خود را به اين رستوران دعوت کنيد؟
نمونه اي از کار عملي ضعيف رستوران
رستوران بسيار خوب رستوراني است که به جز غذاهاي خوشمزه ، به تمام جزئيات سرويس و خدمات مشتري توجه داشته باشد.
Google Lighthouse براي همين منظور ايجاد شده است. سايت هاي با کيفيت بسيار خوب (خوب و عادي نيستند!) محبوبيت بيشتري دارند. اين کيفيت مي تواند سرعت ، عملکرد ، امنيت ، جستجوگرها ، قابليت دسترسي و بسياري ديگر از نکات پشت صحنه و ناچيز باشد.
ابزار Google Lighthouse ، با آزمايش بخشهاي مختلف سايت يا صفحه ، به شما مي گويد که کدام بخشها مشکل ساز هستند و کدام بخشها بايد کمي بهبود پيدا کنند.
Google Lighthouse روي 5 موضوع تمرکز دارد:
بهره وري
بهترين روش ها
دسترسي
سئو
برنامه وب پيشرفته (PWA)
وقت خود را صرف کنيد اگر با کلماتي مانند تجربه عالي ، قابليت دسترسي و برنامه وب پيشرفته آشنا نيستيد. زيرا در هر بخش توضيحات کافي ارائه شده است. هر يک از اين نام ها تعداد زيادي از فهرست ها را فهرست مي کند که وب سايت را به طور دقيق بررسي و رتبه بندي مي کند. در واقع ، هر عامل و شاخص در گزارش نهايي تأثير دارد و هر بخش جزئيات مشکلات ، کاستي ها و مناطقي را که نياز به بهبود دارند مشخص مي کند.
اکنون مي خواهيم اين آزمون را اجرا کنيم.
چگونه از Google Lighthouse استفاده کنم؟
در اينجا چند روش براي آزمايش سايت خود با Google Lighthouse آورده شده است:
مرورگر Chrome DevTools (مانند کليک راست و انتخاب بررسي يا فشار دادن F12)
افزونه Lighthouse را در مرورگر Chrome نصب کنيد
ابزار واسطه اي
از طريق خط فرمان يا اتصال به ماژول هاي برنامه ريزي شده استفاده کنيد
از آنجا که دو روش اول بسيار ساده هستند و با چند کليک ساده در دسترس هستند ، بعداً از همين روش ها استفاده خواهيم کرد.
روش سوم يا ابزارهاي ميانجيگري همان گزارش Lighthouse را پردازش مي کنند و گزارش هايي را به صورت نمودار ، پيام رساني دوره اي و غيره ايجاد مي کنند. به عنوان مثال ، با ابزار foo.software ، مي توانيد به طور مداوم از وب سايت گزارش برنامه ريزي شده داشته باشيد و در صورت افت عملکرد ، اعلان دريافت کنيد.
چگونه گزارش تبليغات باعث تغيير رتبه سايت شما در Google مي شود؟ بخاطر داشته باشيد که بخوانيد: گزارش آگهي چگونه رتبه سايت شما در Google را تغيير مي دهد؟
در روش چهارم ، که مبتني بر ماژول هاي برنامه نويسي است ، مديران و کارشناسان مي توانند به طور مداوم و خودکار وب سايت را تحت نظر داشته و يا گزارش هاي شخصي را دريافت کنند. براي اطلاعات بيشتر به صفحه GatHub وي مراجعه کنيد.
در ادامه نحوه دسترسي به اين ابزار را از دو روش اول خواهيم آموخت. فعلاً براي انجام آزمايش براي توضيح گزينه هاي قابل انتخاب عجله نکنيد.
منبع: seoedu.ir